KERANGKA STANDARD
PRESTASI BAND STANDARD
1
|
Tahu
|
2
|
Tahu dan Faham
|
3
|
Tahu, Faham dan Boleh Buat
|
4
|
Tahu, Faham dan Boleh Buat dengan Beradab
|
5
|
Tahu, Faham dan Boleh Buat dengan Beradab Terpuji
|
6
|
Tahu, Faham dan Boleh Buat dengan Beradab Mithali
|
BAND
|
PERNYATAAN
STANDARD
|
1
|
Mengetahui asas mendengar-bertutur, membaca dan menulis
|
2
|
Mengetahui dan memahami perkara yang didengar-ditutur,
dibaca dan ditulis.
|
3
|
Mengetahui, memahami dan memberikan respons terhadap
perkara yang didengar-ditutur, dibaca dan ditulis.
|
4
|
Mengetahui, memahami dan memberikan respons terhadap
maklumat yang didengar-ditutur, dibaca dan ditulis dalam pelbagai situasi
dengan betul.
|
5
|
Memahami, menaakul dan memberikan respons/menyampaikan
sesuatu perkara yang didengar-ditutur, dibaca dan ditulis dalam pelbagai
situasi dengan betul dan tepat.
|
6
|
Memahami, menaakul dan menilai tentang sesuatu perkara
daripada pelbagai sumber yang didengar-ditutur, dibaca dan ditulis dengan
bertatasusila.
|
BAND
|
PERNYATAAN STANDARD
|
DESKRIPTOR
|
EVIDENS1
|
1
Tahu
|
B1
Mengetahui asas
mendengar-bertutur, membaca dan menulis
|
B1 DL1
mengecam,
mengajuk dan mengesanbunyi yang didengar
B1 DB1
Membunyikan
huruf, mengeja sukukata dan membaca perkataan
B1 DT1
Menulis huruf,
suku kata danperkataan
|
B1 DL1 E1
Mengajuk bunyi
yang didengar
B1DL1 E2
Menentukan arah
bunyi yang didengar
B1 DB1 E1
Membunyikan
huruf vokal dan menamakankonsonan
BI DB1 E2
Mengeja dan
membatang suku kata terbukadan tertutup
B1 DB1 E3
Membaca
perkataan yang terdiri daripada katanama
B1 DT1 E1
Menulis huruf,
suku kata dan perkataan
|
2
Faham
|
B2
Mengetahui dan
memahamiperkara yang didengar-ditutur,dibaca dan ditulis
|
B2 DL1
Mendengar,
menyebut danmemahami perkataan
B2 DB1
Membaca dan
memahami perkataanserta ayat
B2 DT1
Menulis
perkataan dan ayat denganbetul serta memahaminya
|
B2 DL1 E1
Mendengar dan
menyebut perkataan yangmengandungi diftong dan vokal berganding
B2 DL1 E2
Memahami
perkataan yang didengar dandinyanyikan
B2 DB1 E1
Membaca dan
memahami perkataan yangmengandungi diftong, vokal berganding, digrafdan
konsonan bergabung
B2 DB1 E2
Membaca dan
memahami ayat yangmengandungi diftong, vokal berganding,dagraf dan konsonan
bergabung
B2 DT1 E1
Menulis dan
memahami perkataan
B2 DT1 E2
Menulis dan
memahami ayat tunggal yangmengandungi kata nama am, kata nama khasdan tanda
baca (Huruf besar dan noktah)
|
3
Tahu, Faham dan Boleh Buat
|
B3
megetahui, memahami dan
memberikan respons terhadap perkara yang didengat, ditutur, dibaca dan
ditulis
|
B3
DL1
Mendengar dan memberikan
respons terhadap sesuatu arahan, soalan dan pesanan
B3
DB1
Membaca ayat dengan sebutan
dan intonasi yang betul serta memahaminya
B3 DT1
Mencatat maklumat yang
difahami
|
B3
DL E1
Memberikan respon secara
lisan dan / atau gerak laku terhadap arahan, soalan dan pesanan
B3
DB1 E1
Membaca ayat tunggal dan
ayat majmuk dengan lancar serta sebutan dan intonasi yang betul.
B3
DB1 E2
Membca dan memahami ayat
tunggal dan ayat majmuk
B3
DT1 E1
Mencatat maklumat daripada
pelbagai sumber
|
4
Tahu, Faham dan Boleh Buat dengan Beradab
|
B4
Mengetahui, memahami dan
memberikan respons terhdap maklumat yang didengar- ditutr, dibaca dan ditulis
dalam pelbagai situasi dengan betul
|
B4
DL1
Berkomunikasi dengan
menggunakan bahasa yang betul dalam pelbagai situasi
B4
DL2
Bercerita tentang sesuatu
perkara dengan sebutan dan intonasi yang betul
B4
DB1
Membaca, memahami dan
menyatakan maklumat daripada bahan yang sesuai
B4
DT 1
Mencatat maklumat dengan
betul
|
B4
DL1 E1
Berkomunikasi secara lisan
menggunakan bahasa yang betul
B4
DL1 E2
Berkomunikasi secara lisan
menggunakan kata panggilan yang betul secara bertatasusila
B4
DL1 E3
Mengujarkan dialog dengan
sebutan dan intonasi yang betul secara sopan
B4
DL2 E1
Menyampaikan cerita yang
sesuai dengan sebutan dan intonasi yang betul.
B4
DB1 E1
Membaca, memahami dan
menyatakan maklumat yang tersurat daripada bahan yang sesuai
B4
DT1 E1
Mencatat pelbagai maklumat
dengan betul menggunakan bahasa yang santun
|
5
Tahu, faham dan boleh buat dengan Beradab Terpuji
|
B5
Memahami menaakul dan
meberikan respons / menyampaikan sesuatu perkara yang didengar- ditutr, dibaca
dan ditulis dalam pelbagai situasi dengan betul dan tepat
|
B5
DL1
Menceritakan sesuatu
perkara semula dengan tepat.
B5
DB1
Membaca, memahami dan
menaakul untuk memindahkan maklumat dengan tepat.
B5
DT1
Menyampaikan pelbagai
maklumat secara bertulis dengan tepat
|
B5
DL1 E1
Menceritakan sesuatu
perkara yang didengar dengan tepat
B5
DB1 E1
Memahami dan memindahkan
maklumat daripada bahan grafik dan bahan bukan grafik
B5
DB1 E2
Memahami dan menilai
maklumat daripada bahan grafik menggunakan perkataan berimbuhan akhiran – an dan
–i
B5
DT1 E1
Menyampaikan pelbagai
maklumat secara bertulis dengan tepat menggunakan bahasa yang santun
B5
DT1 E2
Menghasilkan penulisan yang
sesuai secara terkawal menggunakan pola ayat FN + FN, FN + FK
|
6
Tahu, Faham dan Boleh Buat dengan beradab Mithali
|
B6
Memahami, menaakul dan
menilai sesuatu perkara daripada sumber yang didengar-ditutur, dibaca dan
ditulis dengan bertatasusila
|
B6
DL1
Bercerita tentang perkara
yang mengandungi nilai murni yang dapat mempengaruhi khalayak
B6
DB1
Membaca dan memahami
pelbagai bahan bacaan sastera dan bukan sastera
B6
DT1
Menghasilkan karya yang
sesuai yang dapat mempengaruhi khalayak
|
B6
DL 1 E1
Menyampaikan cerita yang
mengandungi nilai murni dengan penuh keyakinan, kreatif dan mempengaruhi
khalayak
B6
DB1 E1
Bercerita atau menyampaikan
maklumat yang dibaca secara bertatususila, menggunakan kosa kata yang luas
dan tepat
B6
DT1 E1
Menghasilkan karya kreatif
dalam bentuk cereka dan puisi yang bertatasusila menggunakan gaya bahasa yang
menarik.
|
Huraian tentang band-band sesuai sebagai rujukan guru-guru bahasa Melayu.
ReplyDeleteYa, sebagai rujukan bagi guru-guru BM.
Delete