Dokumen Prestasi


KERANGKA STANDARD PRESTASI BAND STANDARD
1
Tahu
2
Tahu dan Faham
3
Tahu, Faham dan Boleh Buat
4
Tahu, Faham dan Boleh Buat dengan Beradab
5
Tahu, Faham dan Boleh Buat dengan Beradab Terpuji
6
Tahu, Faham dan Boleh Buat dengan Beradab Mithali

BAND
PERNYATAAN STANDARD
1
Mengetahui asas mendengar-bertutur, membaca dan menulis
2
Mengetahui dan memahami perkara yang didengar-ditutur,   dibaca dan ditulis.
3
Mengetahui, memahami dan memberikan respons terhadap perkara yang didengar-ditutur, dibaca dan ditulis.
4
Mengetahui, memahami dan memberikan respons terhadap maklumat yang didengar-ditutur, dibaca dan ditulis dalam pelbagai situasi dengan betul.
5
Memahami, menaakul dan memberikan respons/menyampaikan sesuatu perkara yang didengar-ditutur, dibaca dan ditulis dalam pelbagai situasi dengan betul dan tepat.
6
Memahami, menaakul dan menilai tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber yang didengar-ditutur, dibaca dan ditulis dengan bertatasusila.

BAND
PERNYATAAN STANDARD
DESKRIPTOR
EVIDENS1
1
Tahu
B1
Mengetahui asas mendengar-bertutur, membaca dan menulis

B1 DL1
mengecam, mengajuk dan mengesanbunyi yang didengar






B1 DB1
Membunyikan huruf, mengeja sukukata dan membaca perkataan













B1 DT1
Menulis huruf, suku kata danperkataan

B1 DL1 E1
Mengajuk bunyi yang didengar

B1DL1 E2
Menentukan arah bunyi yang didengar


B1 DB1 E1
Membunyikan huruf vokal dan menamakankonsonan

BI DB1 E2
Mengeja dan membatang suku kata terbukadan tertutup

B1 DB1 E3
Membaca perkataan yang terdiri daripada katanama

B1 DT1 E1
Menulis huruf, suku kata dan perkataan

2
Faham
B2
Mengetahui dan memahamiperkara yang didengar-ditutur,dibaca dan ditulis

B2 DL1
Mendengar, menyebut danmemahami perkataan





  B2 DB1
Membaca dan memahami perkataanserta ayat













 B2 DT1
Menulis perkataan dan ayat denganbetul serta memahaminya


B2 DL1 E1
Mendengar dan menyebut perkataan yangmengandungi diftong dan vokal berganding

B2 DL1 E2
Memahami perkataan yang didengar dandinyanyikan

B2 DB1 E1
Membaca dan memahami perkataan yangmengandungi diftong, vokal berganding, digrafdan konsonan bergabung

B2 DB1 E2
Membaca dan memahami ayat yangmengandungi diftong, vokal berganding,dagraf dan konsonan bergabung

B2 DT1 E1
Menulis dan memahami perkataan

B2 DT1 E2
Menulis dan memahami ayat tunggal yangmengandungi kata nama am, kata nama khasdan tanda baca (Huruf besar dan noktah)

3
Tahu, Faham dan Boleh Buat
B3
megetahui, memahami dan memberikan respons terhadap perkara yang didengat, ditutur, dibaca dan ditulis
B3 DL1
Mendengar dan memberikan respons terhadap sesuatu arahan, soalan dan pesanan


B3 DB1
Membaca ayat dengan sebutan dan intonasi yang betul serta memahaminya










B3 DT1
Mencatat maklumat yang difahami
B3 DL E1
Memberikan respon secara lisan dan / atau gerak laku terhadap arahan, soalan dan pesanan

B3 DB1 E1
Membaca ayat tunggal dan ayat majmuk dengan lancar serta sebutan dan intonasi yang betul.

B3 DB1 E2
Membca dan memahami ayat tunggal dan ayat majmuk

B3 DT1 E1
Mencatat maklumat daripada pelbagai sumber
4
Tahu, Faham dan Boleh Buat dengan Beradab
B4
Mengetahui, memahami dan memberikan respons terhdap maklumat yang didengar- ditutr, dibaca dan ditulis dalam pelbagai situasi dengan betul
B4 DL1
Berkomunikasi dengan menggunakan bahasa yang betul dalam pelbagai situasi















B4 DL2
Bercerita tentang sesuatu perkara dengan sebutan dan intonasi yang betul

B4 DB1
Membaca, memahami dan menyatakan maklumat daripada bahan yang sesuai



B4 DT 1
Mencatat maklumat dengan betul
B4 DL1 E1
Berkomunikasi secara lisan menggunakan bahasa yang betul

B4 DL1 E2
Berkomunikasi secara lisan menggunakan kata panggilan yang betul secara bertatasusila

B4 DL1 E3
Mengujarkan dialog dengan sebutan dan intonasi yang betul secara sopan

B4 DL2 E1
Menyampaikan cerita yang sesuai dengan sebutan dan intonasi yang betul.

B4 DB1 E1
Membaca, memahami dan menyatakan maklumat yang tersurat daripada bahan yang sesuai

B4 DT1 E1
Mencatat pelbagai maklumat dengan betul menggunakan bahasa yang santun
5
Tahu, faham dan boleh buat dengan Beradab Terpuji
B5
Memahami menaakul dan meberikan respons / menyampaikan sesuatu perkara yang didengar- ditutr, dibaca dan ditulis dalam pelbagai situasi dengan betul dan tepat
B5 DL1
Menceritakan sesuatu perkara semula dengan tepat.

B5 DB1
Membaca, memahami dan menaakul untuk memindahkan maklumat dengan tepat.












B5 DT1
Menyampaikan pelbagai maklumat secara bertulis dengan tepat
B5 DL1 E1
Menceritakan sesuatu perkara yang didengar dengan tepat

B5 DB1 E1
Memahami dan memindahkan maklumat daripada bahan grafik dan bahan bukan grafik

B5 DB1 E2
Memahami dan menilai maklumat daripada bahan grafik menggunakan perkataan berimbuhan akhiran – an dan –i

B5 DT1 E1
Menyampaikan pelbagai maklumat secara bertulis dengan tepat menggunakan bahasa yang santun

B5 DT1 E2
Menghasilkan penulisan yang sesuai secara terkawal menggunakan pola ayat FN + FN, FN + FK
6
Tahu, Faham dan Boleh Buat dengan beradab Mithali
B6
Memahami, menaakul dan menilai sesuatu perkara daripada sumber yang didengar-ditutur, dibaca dan ditulis dengan bertatasusila
B6 DL1
Bercerita tentang perkara yang mengandungi nilai murni yang dapat mempengaruhi khalayak



B6 DB1
Membaca dan memahami pelbagai bahan bacaan sastera dan bukan sastera





B6 DT1
Menghasilkan karya yang sesuai yang dapat mempengaruhi khalayak
B6 DL 1 E1
Menyampaikan cerita yang mengandungi nilai murni dengan penuh keyakinan, kreatif dan mempengaruhi khalayak

B6 DB1 E1
Bercerita atau menyampaikan maklumat yang dibaca secara bertatususila, menggunakan kosa kata yang luas dan tepat

B6 DT1 E1
Menghasilkan karya kreatif dalam bentuk cereka dan puisi yang bertatasusila menggunakan gaya bahasa yang menarik.

2 comments:

  1. Huraian tentang band-band sesuai sebagai rujukan guru-guru bahasa Melayu.

    ReplyDelete